Friday, January 21, 2011

MATI ITU PASTI...



 Allah Subhanahu Wataala telah berfirman dalam Surah ‘Ali Imran ayat 180 tafsirnya :
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati”.
Mati..Terasa gerunnya bila bercakap tentang mati..Aku tahu aku memang tidak akan mampu lari dari kematian..kerana tiap-tiap yang bernyawa pasti akan menemui penamatnya yakni kematian..ajal dan maut bukan ditangan kita,tapi ALLAH lebih tahu tentangnya..Tapi kita sebagai hambanya,perlu bersedia dengan mempertingkatkan segala amalan yang diredhai-NYA..
MATI itu memang menggerunkan.Tetapi MATI juga mampu membuatkan seseorang itu lebih istiqamah dalam amalannya..Kita akan menyegerakan solat..Kita akan menyegerakan haji..Kita akan mengelak dari melakukan perkara-perkara lagha..Kerana dia tahu,nyawanya boleh dicabut pada bila-bila masa..Dan kita pasti tidak mahu dijemput menghadap ALLAH dalam keadaan baru menjemput kemurkaan-NYA
SEMOGA AKU TAK TERGOLONG DALAM GOLONGAN YANG TIDAK MENGINGATI MATI 
Kenapa tiba aku terdetik untuk menulis tentang mati ini???
Semalam,rakan-rakan se MRSM Pasir Salak ku mengadakan reunion di Dataran Shah Alam..Tapi ia bukan reunion yang biasa,,tapi sebenarnya ingin menenangkan hati seorang rakanku yang baru sahaja mengalami kemalangan yang mengorban satu nyawa.Kebetulan,kemalangan itu berlaku tak jauh dari rumahku.
.Apa yang aku kasihankan pada sahabatku ini,keluarga si mati menyalahkannya sebagai punca kematian anak mereka..Rakan ku yang sedang trauma ni menerima tekanan yang lebih hebat lagi dari keluarga si mati itu.Hasilnya,sahabatku ini menulis di Facebooknya
 "Rasa amat bersalah,rasa macam nak bunuh diri"
.Alhamdulillah,itu hanya sekadar kata-kata dan aku harap sahabatku itu tak melunaskan kata-katanya itu.Dan tak lupa juga,Al-Fatihah untuk sahabat kepada sahabatku yang telah dijemput menghadap Ilahi itu..
Tapi bukan itu punca untuk aku menulis,,tapi kerana bila sahabatku itu berkata ketika kami semua rancak bersembang mengenai perkembangan diri masing-masing..Bunyinya begini,,
"Korang jom solat jom,,kita ni bila-bila pun boleh mati."
Aku tersentak,sebab aku tak solat isyak lagi ketika itu,,dan aku memang dah lupa untuk solat ketika itu kerana terlalu rancak bercerita.
.Ya ALLAH,,ampunkan aku..Jauhkanlah aku dari segala malapetaka..Matikanlah aku sebagai seorang islam..Dan Janganlah kau matikan aku dalam keadaan sia-sia..Amin.

Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Thaahaa ayat 55 tafsirnya :
Dari bumilah Kami ciptakan kamu, dan ke dalamnya Kami akan menggembalikan kamu dan daripadanya pula Kami akan mengeluarkan kamu sekali lagi”.

1 comment:

  1. semoga hidup bukan untuk melakukan perkara yang sia-sia..marilah sama2 kita fikirkan,apakah setiap amalan kita,diberkati ALLAH..insyaALLAH

    ReplyDelete