Friday, January 7, 2011

Jumaat...

“Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).
Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda yang bermaksud : “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.
“Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmizi).


Hari Jumaat,,penghulu segala hari..pada hari ini diwajibkan pada seseorang lelaki untuk menunaikan solat jumaat.

"Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk" (Hadis riwayat Abu Daud)

Aku tak faham bila nampak sederet bapak-bapak orang,,rambut dah beruban,,senang cakap rumah dah kata pergi,,kubur dah kata mari dah,,,boleh lepak kat kedai makan bila orang dah nak azan..kedai nye pulak adalah seratus meter dari masjid..takkanlah tak dengar azan kot..buatnye warung tu roboh himpap dorang,,mati..tak ke sia-sia je..aku tak rasa bapak-bapak orang itu memenuhi kriteria ini

  1. Sakit - Iaitu sakit yang menyukarkan untuk ke masjid atau bimbang akan memudaratan penyakitnya.(orang sakit duduk kat rumah)
  2. Hujan - Jika hujan itu membawa kesukaran untuk pergi ke masjid.(mendung je tak hujan pun)
  3. Musafir - Iaitu orang yang keluar sebelum subuh untuk bermusafir.(dorang bermusafir tak sampai 2 marhalah pun)
  4. Takut dizalimi - Orang yang bersembunyi kerana takut di zalimi.(takut sangat la pulak sampai makan tepi jalan)
  5. Perang - Orang yang berada di medan perang. (dorang tengah berperang dengan nafsu tapi kalah

diorang tak sedar ke?? hari jumaat la hari memborong pahala..benda-benda yang simple pun dapat pahala berganda masa hari jumaat ni..

  1. Mandi sunat hari Jumaat, terutama ketika hendak berangkat ke Masjid.
  2. Memotong kuku.
  3. Memotong, mencabut atau mengunting bulu [ketiak, hidung, misai].
  4. Bersugi
  5. Memakai wangi-wangian.
  6. Berhias diri dengan memakai pakaian yang bersih dan cantik.
  7. Bersegera pergi ke masjid.
  8. Berniat iktikaf
  9. Solat Sunat Tahiyatul Masjid sebaik sahaja masuk ke dalam masjid.
  10. Memperbanyakkan berzikir, membaca Al Quran dan berselawat ke atas Nabi.

ruginye bapak-bapak orang itu..macamana la anak-anak dia bila tahu bapak dorang tak amik berat langsung pasal tanggungjawab mereka dengan ALLAH..aku doakan satu hari nanti terbukala hati bapak-bapak budak tu..



Bukan kita yang menjaga nyawa kita..bukan kita yang tetapkan bila kita nak mati..Sesungguhnya,,ALLAH yang MAHA Berkuasa dan MAHA mengetahui..kita sebagai hamba hanya mampu memperkasakan amalan untuk menghadapnya..panggilan yang boleh datang pada bila-bila..ALLAHUALAM...

1 comment:

  1. hari jumaar hari yg membawa kepada keberkatan..semoga dgn menjaga amal ibadah,ALLAH akan mempermudahkan urusan kita dan hati kita tidak tertutup dr menerima kebaikan dan petunjukNYA..amiin..(^^)

    ReplyDelete